reviews / press

a selection of some reviews, articles, catalogues, interviews and radio programs

Interview, Subtempo Records Blog (US), 2023
read>>

Reviews of the album “Remansum” (2020)
Drifting Almost Falling (UK)
CHAIN D.L.K (USA)
No-Wave (UK)
Inactuelles (France)
Gezeitenstrom Musikmagazine (Germany)
Silence and Sound (France)
Radioaktiv (Italy)
Nagamag (Russia)
Mes enceintes font défaut (Canada)
Der Kultur Blog (Germany)
Kiyi (Turkey)

Reviews of the album “Eight pieces for the Buchla 100 series” (2021)
FREQ (UK)
Inactuelles, musiques singulières (France)
harmonic series.substack (USA)
Salt Peanuts (Denmark)
Take Effect Reviews
The Sound Projector (UK)

Interview by Alethea Neubauer (Ernst Krenek Forum), Krems, 2021
read>>(English/German)

“Unveiling the Theatrum Sonorum” by Josseline Black, TONSPUR, Vienna, 2019
read>>(English)

Interview by the newspaper “Rosario12”, Rosario, Argentina, 2012
read>>(Spanish)

In Interview by “Entre Notas” webmagazine, Rosario, Argentina, 2012    
read>>
(Spanish)

“Infame Fragen – Mario Verandi aus der Straße nach Backnang”
Catalogue text by Patrik Hahn (2010)    
read>>
(German)

“Zeitgenössische lateinamerikanische Komponisten” by Eckhard Weber. “Computermusik, Elektronik und die künstlerische Verarbeitung vielfältigster Einflüsse, von Folklore bis zu Großstadtgeräuschen und Techno, bestimmen die Musik zeitgenössischer lateinamerikanischer Komponisten. Die in Berlin lebenden Argentinier Ana Maria Rodriguez und Mario Verandi oder der Brasilianer Paolo Chagas, der lange in Köln lebte und nun in den USA seinen Wohnsitz hat, beschäftigen sich intensiv mit neuen Möglichkeiten der Klanggestaltung.” Kulturradio RBB, Musik der Gegenwart, 17.11.2010

“Electroacoustic Music Incorporating Latin American Influences”
by Manuella Blackburn
eContact 12.4
Perspectives on the Electroacoustic Work, August 2010    read>>

About tour de trance, die tageszeitung, Berlin, 03.07.2007 von Andreas Resch:
“…Dass Lyrik – sobald sie in Verbindung mit Musik oder anderen Medien in Erscheinung tritt − äußerst publikumswirksam ist, hat sich in der Tradition des Poesiefestivals schon seit Längerem herauskristallisiert. So war auch das “e.poesie”-Konzert am Donnerstag restlos ausverkauft. Besonders interessant an solchen Hybridformen ist, ähnlich wie bei der digitalen Poesie, das Spiel mit gegenläufigen Bewegungen und Stimmen. … auch Monika Rincks und Mario Verandis Performance “tour de trance” zeigte, wie beglückend es sein kann, wenn der intermediale Dialog gelingt. Da ertönten vom Band Fragmente eines Rinck-Gedichts, “der reißende Raum, präzise und zärtlich vergiftet”, unterlegt von sanft blubbernden Sounds, die Verandi in Echtzeit mittels eines mit Tonabnehmern versehenen Aquariums erzeugte. Darin schwammen Papierschnipsel mit Stücken aus Rincks Poem, die gefilmt und auf eine Leinwand projiziert wurden. Sie interferierten mit den Wörtern, welche durch den quadrofonisch beschallten Raum schwappten: “Wie sich alles drehte, wiederholte, dehnte / und rotierte…

49 Belgrave Square. Open House / Casa Abierta (2006)
catalogue of the Contemporary Argentine Art exhibition at the Embassy of the Argentine Republic in London. Curator: Gabriela Salgado.
Artists: Jorge Caterbetti, Leandro Erlich, León Ferrari, Artmongers, Jorge Gumier Maier, Julio Le Parc, Leonel Luna, Jorge Macchi, Jorge Orta, Jorge & Lucy Orta, Pablo Reinoso, Diana Schufer, Mónica Van Asperen and Mario Verandi    read>>

ARS ACUSTICA, Neue Radiokunst International IX (New International Radioart): Lateinamerika. By Andreas Hagelüken, SWR 2 Klangraum, 3.1.2006    read>>

“L´aménagement sonore d´un lieu public”
by Marie Averty    read>> (in French)

Review of the CD orillas distantes / distant shores.
Laurie Radford (City University London), Computer Music Journal, Winter 2005 Vol.29.     read>>

Interview realized by Michal Rataj for the Radioatelier soundart radio program of the Czech Radio, 2006.  read>>

“Overview on the use of the computer as a fundamental tool in my musical work.”
article by Mario Verandi. Published in the Plurale No. 4, 2005, Humboldt−Universität Berlin.

“Vecinas Orillas … a dialogar con el espacio” (Neighbouring Shores … a dialogue with space) article by Corando Naya about the Latin American Art exhibition at the Bolivar Hall in London. Diaspora Magazine, London January 1999, No.2

Interview realized by Manuella Blackburn “Electroacoustic music incorporating Latin American influences: a consideration of implications, reception and borrowing.”
Departement of music, University of Manchester, England, 2005
eContact Journal     read>>

Neue Radiokunst International I (New International Radioart). An Anthology by Andreas Hagelüken, SWR2 Klangraum, 13.1.2004    read>>

“Argentino di Buenos Aires, ma con studi europei, Verandi è uno dei giovani compositori latino/americani più interessanti. Il suo campo precipuo è quello elettroacustico, e le sue composizioni sono freschissime e vitali. Sia quando utilizza suoni di percussioni brasiliane in una sorta di elettro-fantasia esotica, sia quando sfrutta i suoni raccolti nelle strade di Barcellona, fin quando tratta il suono dell´acqua su delle superfici plastiche. Fra le influenze più evidenti di Verandi, potremmo certamente citare Redolfi e Bayle.”
Review CD “orillas distantes / distant shores” by SILENZIO CD distribuzione, Roma

about Internal Friction by Helge Musial: “Here, as in Musial´s last production cuts + slices. bodykind, both the space and Mario Verandi´s exquisite music contribute to the success of the project.” Brigitte Heilmann – Die Welt – 22.11.00

“Mario Verandi picks up flamenco figures and constructs electroacoustic foliage that hypertrophy and then retire into the flamenco form whence they came. Reproduction and creation −the primordial dicothomy− are ruled over by the emphatic flamenco gestures that Mr. Verandi performs. Figuras Flamencas inflates and deflates. In this respiration, music and drama meet, reproduction and creation blend, reality and vagary are stirred into one another.” Review of the CD “Second Brazilian Symposium on Computer Music”, Dr. Carlos Palombini, Computer Music Journal 21 (1): 76, Cambridge: MIT Press, 1997